SKOLESTART  4. AUGUST 2024 KL. 14.00

Opstart 2024/25

Vi starter skoleåret 2024/25  søndag den 4. august kl. 14.00

Ofte stillede spørgsmål

Højer Designefterskole tilbyder kommende elever flere valgmuligheder, hvad angår sammensætningen af et skoleophold. Vi har nedenfor sammensat en FAQ med de mest almindelige spørgsmål, man som kommende elev kunne have.

Selvevalueringsrapport kan tilsendes ved henvendelse på skolens kontor.

FAQ / Hvilke klasser kan man gå i?

Vi kan tilbyde dig en almindelig 9. og 10. klasse, samt to forskellige former for Innovativ 10. klasse og en 10. klasse med ekstra E-sport. Alle klasserne på nær 10. Design & innovation samt 10 TechLab afslutter skoleåret med afgangsprøver på folkeskoleniveau (FP9 og FP10).

Hvilke linjefagsmoduler kan man vælge?

Vi kan tilbyde linjefag indenfor Keramik, Droner & teknologi, Rejser & Kultur, Gamedesign, Animation, Grafisk Design & Illustration, Mode, X-Mode, Make Up & Styling, SoMedia samt E-Sport Academy. Du vil i løbet af året blive undervist af gæstelærere fra brancherne, og slutte året af med en linjefagseksamen, hvor du tager udgangspunkt i et selvvalgt tema med relevans indenfor dit linjefag.

Kommer man på studietur?

Vi lægger stor vægt på at vores elever kommer ud af huset, så de bliver inspireret og informeret om 'hvad der sker' ude i det virkelige liv. Derfor tager vi ofte på ture rundt i landet, men også på studieture til udlandet, hvor vi går efter de steder der tilbyder design, teknologi, innovation samt kulturelle oplevelser. Destinationerne varierer fra år til år.

Hvordan ved jeg om skolen er noget for mig?

Vi vil gerne sikre os, at skolen er noget for dig som kommende elev. Derfor kan der aftales et besøg hos os enten til åbent hus arrangementer eller efter aftale.

Hvad skal der til for at blive optaget på Højer Designefterskole?

For at blive optaget på Højer Designefterskole er det blot vigtigt, at du er interesseret i at arbejde med, bruge og udfordre dit kreative og potentiale.

Pris skoleåret 23/24

Hvad koster det at gå på Højer Designefterskole?

Ved tilmelding betales der et indmeldelsesgebyr på kr. 3000,-. Dette beløb tilbagebetales ikke.

Der betales et depositum på kr. 2500 senest den 1. april.

Første rate betales i juni måned samt første rate af rejsebeløb på kr. 3000.

Såfremt skoleopholdet afbrydes inden skoleårets afslutning, skal der betales et afbrydelsesgebyr på kr. 5000,- plus en uges skolepenge uden tilskud.

I skoleåret 2023/24 koster det kr. 2.675,- pr. skoleuge (ekskl. elevstøtte). Skituren er indberegnet i prisen, mens den obligatoriske studietur koster 9000 kr. Prisen kan blive justeret alt afhængig af flypriserne. Dette beløb opkræves ifm. de tre første opkrævninger for forældrebetalingerne med 3000,- kr. pr. gang.

Derudover vil der i løbet af skoleåret blive tilbudt en frivillig linjetur, hvor prisen for turene vil være afhængig af rejsedestinationerne.  De frivillige rejser har tidligere været til fx. Berlin, Milano, Paris, Barcelona, Amsterdam, hvor priserne har ligget mellem 4.000-8.000 kr. Egenbetaling på linjeturen opkræves når destination og rejse er fastlagt.

D&I:

Design & Innovation har derudover en særskilt rejse i forbindelse med deres afgangsprojekt. Der er egenbetaling på turen,  hvor prisen er afhængig af rejsedestination.

Tidligere ture har kostet mellem 10.000- 12.000 kr.

Ved framelding efter den 1. maj tilbagebetales depositum ikke.

Ved framelding af de frivillige studierejser 14 dage før afrejse tilbagebetales beløbet ikke.

Pris skoleåret 24/25

Ved tilmelding betales der et indmeldelsesgebyr på kr. 4000,-. Dette beløb tilbagebetales ikke.

Der betales et depositum på kr. 2500 senest den 1. april.

Første rate betales i juni måned samt første rate af rejsebeløb på kr. 2500.

Såfremt skoleopholdet afbrydes inden skoleårets afslutning, skal der betales et afbrydelsesgebyr på kr. 7000,- plus en uges skolepenge uden tilskud.

I skoleåret 2024/25 koster det kr. 2.775,- pr. skoleuge (ekskl. elevstøtte). Skituren er indberegnet i prisen, mens den obligatoriske studietur koster 10.000 kr. Prisen kan blive justeret alt afhængig af flypriserne. Dette beløb opkræves ifm. de fire første opkrævninger for forældrebetalingerne med 2500,- kr. pr. gang.

De frivillige rejser ligger mellem 4.000-9.000 kr. Egenbetaling på linjeturen opkræves når destination og rejse er fastlagt.

E- sport  rejser til Shanghai i december for at følge  Major turneringen24.  Er du ikke opskrevet endnu og ønsker at blive elev på linjen, så tilmelding dig nu for at sikre dig en plads og en billet til Major i Shanghai.