Billede af Ethan Bodnar

HDE Tekstil 2023-09 L1000173.jpeg
HDE Tekstil 2023-09 L1000172.jpeg
HDE Tekstil 2023-09 L1000181.jpeg

Har du en forkærlighed for at udfordre verden - og elsker du at skabe nye materialer? På tekstildesign linjen lærer du at arbejde eksperimenterende med materiale og form - mod krop, rum eller produkt.

Du får et indblik i designprocessen fra materialeundersøgelsen til den færdige form. Vi øver idéudvikling, at tænke innovativt og skabe nye løsninger. Du får muligheden for at lære forskellige traditionelle tekstile teknikker som strik, tryk og syning, men også utraditionelle teknikker, såsom fremstilling af biomaterialer, laserskæring og 3D printning. Vi stiller spørgsmålet - hvad fremtidens designere skal kunne i forhold til bæredygtighed og cirkulære processer.

Du lærer at arbejde og tænke med hænderne. At eksperimentere med materialet og dets farve, form og fortælling. At fuldføre dine idéer til færdige designløsninger eller koncepter inden for kontekster som f.eks. mode, møbel, accessory, arkitektur, spatial design eller social design. Du lærer også at arbejde med styling, scenografi og iscenesættelse af dit design. At kommunikere, organisere og præsentere dine projekter i en portfolio.

Du lærer at tale og tænke design. Og at tage stilling til dine valg og til verden. For nogle kan Tekstil Design på Højer Designefterskole være et springbræt til en videregående designuddannelse, arkitektskole eller kunstakademi - andre kommer af ren og skær nysgerrighed og interesse for materiale og eksperimenter.

Alle får forståelse og kompetencer inden for proces, metode, håndværk og bæredygtighed med sig videre herfra.

Mangler du hjælp? Kontakt os her.